06.10.2009

Herr. Kakerlakk

Herr Kakerlakk i fotsid frakk
Og med for store sko,
Gikk på basar og vant et par
Kalosjer nummer 2.

Herr Kakerlakk sa tusen takk
Og pakket gaven sammen:
Nå skal jeg hjem og vise dem
Til barna og madammen

Av: Inger Hagerup

Jeg har valgt dette diktet av Inger Hagerup fordi det er en lett og morsom regle. Det er en rytme og takt i dette diktet og en "glad-stemning" som gjør nettopp dette: du blir glad av å lese det. Temaet i diktet er vel fantasi. Det handler om denne kakerlakken som blir tildelt
menneskelige egenskaper, besjeling, og plutselig er den på basar og vinner et par kalosjer den skal vise til kone og barn.

5 kommentarer:

  1. Jeg er også veldig glad i Inger Hagerups dikt! Hun skrev både barnerim og "voksendikt". Svært passende illustrasjon!

    SvarSlett
  2. Jeg husker at jeg hadde dette diktet som bursdags dikt i barnehagen!!

    SvarSlett
  3. når ble diktet skrevet?

    SvarSlett
  4. Min farmor leste dette diktet for meg som barn tidlig 70-tall🎈Et godt minne🦋

    SvarSlett